”Jag har alltid tyckt om att stå på scen”

Asta Elm Ravn tog studenten från estetiska programmet 2020 och utbildar sig nu till dansare på Balettakademien i Göteborg. Vi tog ett snack med Asta i förra veckan när hon hade sportlov och var på besök i Skåne. Här berättar hon om turerna med gymnasieklassens slutproduktion under pandemins första tid, hur hon tvingades till ett sabbatsår, om att studera dans på heltid och hur framtidsutsikterna och jobbplanerna är för en nyexaminerad dansare.

Foto: Julian Thomas

Varför blev det estetiska programmet hos oss till att börja med?
Jag gick på Scen Österlen som estetläraren Anna (Kesar) är verksam i, så jag kände redan många av eleverna och lärarna. Jag var också inne på att gå dans eller teater på Malmö Latin, men kände att jag ville ha alla delar med dans, teater och sång och det fanns bara på Nova. Jag har alltid tyckt om att stå på scen och uttrycka mig, men det har alltid varit lite mer dans än det andra.

Vi var helt förkrossade…

Du gick ju i trean på gymnasiet när pandemin bröt ut våren 2020… Hur var det?
Det var först veckan innan påsklovet som det påverkade vår skolgång, med att det blev distans. Men jag älskade sista året, jag hade jättekul i trean ändå. Vi hade de nationella proven på hösten och så började vi med slutproduktionen i januari, där vi gjorde Rock of Ages. Efter att vi tillsatt alla roller och skulle börja repa in materialet så kom corona och då undrade vi om vi skulle tvingas ställa in allt eller skjuta upp det. Först ställdes det in och då var vi helt förkrossade men sen ändrades det och vi flyttade fram det i stället. Då var vi den enda klassen som fick träffas, så vi hängde själva på Ystads Teater i två veckor. Vi hade två föreställningar där vi fick bjuda två gäster var och sen filmades föreställningen också en dag.

Våra nuvarande treor ska ju också in i den där teaterbubblan i vår när de sätter upp Euphoria på Ystads Teater. Hur är det att leva det där teaterlivet från morgon till kväll?
Det var jättespännande. Jag hade hållit på med en del produktioner tidigare så jag kände till en del sen tidigare men det var väldigt kul att som klass jobba så intensivt med ett mål. Och eftersom det skulle filmas fick vi även lära oss att jobba mer i detalj med vinklar och sånt. Det är verkligen en helt annan grej att stå på en teaterscen och repetera, mot att göra det i en danssal som vi varit i tidigare. Vi hade myggor, kostym och hur mycket rekvisita som helst. Så ja, det var jättekul att bara göra det i två veckor.

Och nu är det det enda du gör varje dag, hela tiden?
Haha ja, fast inte helt. Jag dansar varje dag nu, vi har ingen matte eller svenska, inga estetiska ämnen alls förutom yrkeskunskap.

Så hur hamnade du på balettakademin i Göteborg?
Först tog jag ett år ledigt efter studenten. Jag sökte en del utbildningar sista året på gymnasiet, men då var det video-auditions som var ganska nytt för mig. Jag la nog inte tillräckligt med energi på det och sökte inte så många skolor, så jag kom inte in någonstans. Planen först var att studera vidare direkt, så jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Men det var nog lite tur i oturen för jag lärde mig jättemycket under det året när jag bara jobbade. Och så listade jag ut vad jag verkligen ville göra i framtiden. Jag hade faktiskt inte sökt till Balettakademin första året, men nu hade jag en jättelång lista på skolor och utbildningar jag ville gå. Jag var på Dansens hus och filmade säkert en dag i veckan i två månader. Sen var processen ganska enkel. Jag skickade in ett solo, berättade om mig själv och i andra omgången skulle jag lära mig en koreografi och en till dansuppgift.

Foto: Julian Thomas

Hur är studentlivet i Göteborg?
Jo men det är väldigt bra studentliv i Göteborg, med många skolor och studenter. Störst är nog Göteborgs Universitet, deras byggnader ser man överallt. Vår skola är en gammal fabrikslokal i Gamlestan som är hyfsat centralt, men när jag börjar trean kommer vi flytta till en nybyggd skola i Lindholmen som ligger mitt i stan. Eftersom vi inte är del av universitetet så kan jag inte söka vanliga studentbostäder, så jag bor just nu med en klasskompis i Partille som är en liten bit utanför stan. Men jag håller på att söka lägenhet inne i stan där jag kan bo lite längre.

Om vi blickar framåt, vad är drömmen och planen efter dina tre år på balettakademin?
Det är svårt att planera för man kan göra så mycket olika saker. Jag får nog börja med att frilansa. Det är svårt att få fast anställning utan lång yrkeserfarenhet, och då måste man söka sig till ett danskompani. Men det har alltid varit drömmen, typ Skånes dansteater i Malmö är jättebra, jag har sett många av deras föreställningar. Göteborgsoperan också, det är ett drömjobb för många dansare. Men det finns många olika möjligheter, du kan även plugga vidare och jobba som danslärare. Det gäller att nätverka mycket och hålla koll på vilka auditions som finns, för ofta är det så att ett jobb ger ett annat.

Stressa inte, du har hela livet på dig

Vad har du för tips till någon som går på gymnasiet och vill bli dansare?
Jag vill nog säga att det gäller att inte ha en för planerad plan på vad du vill göra. Glöm inte att både du själv och andra saker kommer att ändras mycket på dina tre år på gymnasiet, och att det finns mycket där ute som du inte vet om när du börjar. Så bestäm dig inte för snabbt. Att jag blev tvingad till att ta ett sabbatsår och bara jobba, lärde jag mig jättemycket av. Sen tror jag det är jättebra att komma ut, titta på föreställningar och besöka verksamheter. Och stressa inte, du har hela livet på dig och kommer att hinna göra massa roliga saker.