Reportage från En gaffel kort

Eleverna på yrkesprogrammen i årskurs 1 har fått i uppgift i kursen svenska att skriva ett reportage från sin praktikplats. Det här är ett sådant reportage, från Pelle Fröjd Nicholls på Restaurang som gjort praktik på En gaffel kort.

I några veckor nu har Pelle Fröjd Nicholls, elev på Österlengymnasiet/Nova, praktiserat i köket på en Gaffel Kort På Maritim. Där man serverar kött, fisk och vegetariska alternativ varje vecka.

Hur många är ni som jobbar och hur delar ni upp det?
– Ja, vi är fem personer som jobbar på dagen, tre i köket och två i servisen. I köket så delar vi upp oss så det är en i varmkök och två i kallköket, fast nu när Pelle är här så kan det vara så att han är i varm en dag och sen är han i kall. På kvällarna så är vi sju som jobbar, säger Jesper Thor.

De har öppet mellan 11:30 till 14:00 lunch tid, och 18:00 till 22:00 kvällstid. Vi byter meny varje vecka eftersom vi vill ha en variation för kunderna så att dem inte äter exakt samma sak varje vecka, säger Jesper Thor.

Hur många kan vara i lokalen samtidigt?
– Det beror på vad vi serverar, kan vara mellan 85 till 120 personer på en lunch. Jag har jobbat där i 12 veckor nu och jag tycker att det fungerar bra, jag lär mig nya grejer inom matlagning som jag inte visste om. Jag får jobba i varm och kall köket där jag preppar för kväll servisen och hjälper till med att lägga upp maten till lunchen.

Här står Pelle (bakom kameran) och gör en Mise en place.

Nu har jag praktiserat klart på en Gaffel kort för i höst, efter jullovet ska jag börja praktisera på Nordic Sea Winery i Simrishamn. Det ska bli roligt, spännande men samtidigt nervöst eftersom det är nytt folk och det som man har lärt sig på sin gamla praktikplats kommer man kanske inte att använda där.

Av: Pelle Fröjd Nicholls