Reportage från Österlens Ridklubb

Eleverna på yrkesprogrammen i årskurs 1 har fått i uppgift i kursen svenska att skriva ett reportage från sin praktikplats. Det här är ett sådant reportage, från M.I. på Marknad som gjort praktik på Österlens Ridklubb.

Österlens Ridklubb

På Österlens Ridklubb finns det två eldsjälar som på ett perfekt vis kombinerar jobb och fritidsintresse. Att få jobba med hästar tycker Kattiz och Josefine ger både variation och frihet samtidigt som man får jobba med både djur och människor.

Jag har träffat Josefine Lempinen och Katarina Jönsson som har jobbat på Österlens Ridklubb ca 10 år, dem är 2 av 6 anställda i stallet. Katarina kallas även för Kattiz och hon är verksamhetschef även en ridlärare, Josefine är stallchef och håller koll på sysslorna i stallet och är även en ridlärare men både Kattiz och Josefine jobbar ihop i stallet och gör sysslorna tillsammans så båda är stallchefer. När jag intervjuade Kattiz och Josefine så frågade jag vad som fick dem att börja jobba med hästarna och som ridlärare.

– Jag gillar att umgås med hästar och samspelet mellan människor och hästar, säger Kattiz.
– Jag började rida på ridskolan, sen så praktiserade jag i stallet och sedan har jag fortsatt att jobba kvar här, säger Josefine.

Sedan så frågade jag vad som fick dem att börja med hästar.
Kattiz svarade:
– Jag har haft ett brinnande intresse för hästen och det har alltid varit så.
Josefine svarade:
– Mina vänner red och då började jag också.

Jag frågade därefter vad är det som är tråkigast att göra på jobbet, och då svarade Kattiz: – Jag tycker att harva ridhus/paddock är tråkigt. Josefine svarade:
– Jag tycker att fixa hagar, fixa staket och harva är tråkigt.

Därefter ställde jag min sista fråga, vad är det som är det roligaste att göra på jobbet.
– Jag tycker om att träffa andra människor och hästar, säger Kattiz.
Josefine svarade:
– Jag gillar att det är variation, frihet och jobba med både djur och människor.

Under min Apl/praktik så gör jag stalltjänst och det innebär att jag strör alla boxar som Josefine och Kattiz har mockat, jag fixar fint alla vattenhinkar till de hästar 1 som har vattenspannar så hästarna får fint och rent vatten dagligen, jag fixar alla höpåsar till ridskolehästarna, kraften (maten) till ridskolehästarna och sen när det är klart så sopar jag stallet fint från spillt halm, hö m.m.

På fredagsmorgnar så hjälper jag till med att ta ut alla hästarna både privathästarna och ridskolehästarna. Sedan så fixar jag hästen som jag ska rida iordning inför ett ridpass, ridpasset brukar oftast vara hoppning men ibland så kör jag dressyr när Josefine hoppar. Det beror på om hästen har vilat/varit skadad som jag kör dressyr på eller att det är en häst jag aldrig har ridit innan/ridit lite på som jag känner mig osäker på att hoppa direkt, jag vill lära känna hästen bättre innan jag vågar hoppa den hästen.

Sen efter ridpasset så gör jag iordning inför utsläpp i hagen och sen fixar vi med stalltjänst igen.

Både torsdag och fredags eftermiddagar så hjälper jag till med att ta in både privat hästarna och ridskolehästarna. På torsdagar så går jag med i handikappridning och leder en häst och en elev med funktionshinder som rider på hästen som jag hjälper till med m.m.

Jag tycker det är superkul att vara i stallet och umgås med hästarna och människorna runt om.

Jag började rida på mina Shetlandsponnyer året 2009 fram till ca 2011-2013 då började jag rida på Österlens Ridklubb men jag red då och då på Shettisarna men jag red mest på ridskolan. Jag har ridit snart i ca 13 år och ridningen brinner fortfarande i mitt hjärta.

Jag tävlar på klubbtävlingarna på ridskolan och jag har fått många rosetter. Det som är tråkigt är att sopa, sopa läktare, tömma baljor med mera.

Det som är roligt är att pyssla med hästarna, umgås med dom, och bara få vara i stallet och doften av hästarna. Och människorna som är där.

Alla hästarna är snälla men jag har 5 favorithästar och det är Sandi, Carola, Noblesse, Binaji och Allan, dom 5 hästarna brinner lite extra mycket i mitt hjärta.

De som fick mig att börja med ridning och hästarna var att jag började rida på mina Shettisar för min storasyster Moa red och då ville jag testa sen dess har jag alltid brunnit för hästarna och fortsatt med ridning.

Av: M.I.