Reportage från Parkens förskola

Eleverna på yrkesprogrammen i årskurs 1 har fått i uppgift i kursen svenska att skriva ett reportage från sin praktikplats. Det här är ett sådant reportage, från William Ludorowski på Barn och fritid som gjort praktik på Parkens förskola.

Parkens förskola

Jag praktiserar på Parkens Förskola där det finns sex olika avdelningar och tre olika block. De olika avdelningarna är Vallmon och Tussilagon där det är barn mellan 1-3. Detta är block 1. Block 2 är Blåklinten och Maskrosen. På Blåklinten är det åldrar mellan 1-3. Maskrosen har barn mellan 4-5. I block 3 så är det utegruppen Kattfoten och Hundkexet där barnen är 4-5.

Nu är jag på Hundkexet och praktiserar där. De är en av två utegrupper. Där man försöka lära barnen att tänka på miljön och följa allemansrätten när de är ute i skogen vilket händer två gånger i veckan. När barnen är ute på förskolan så har dom en stor uteplats att vara på. Det finns en stor sandlåda och i den finns det en en rutschkana och klätterställning där barnen gillar att vara och leka.

I en annan del av förskolan så finns det två kullar, en stor och en liten, där man kan åka pulka när det är snö. De gillar att köra under hökens vingar där med. I en annan del finns det en snickarbod som är inhägnad och en liten fotbollsplan som är i barnstorlek.

Dom har också en kåta som används på vintern ganska mycket. Utanför deras block där man går in så har de fyra bänkar som man kan sitta på och undervisa barnen. På väggen där har de en whiteboard som man kan skriva på. De har även en tallinje och hela alfabetet där som barnen gillar att repetera på ibland när dom är ute.

Intervju
Handledaren Anna-Karin Svensson är 60 år idag.
Varför valde du detta yrke?
– Jag har varit scout och har varit mycket med yngre barn.
Hon hade jobb på den tiden och hon pratade mycket om barnen med sin chef. Han sa till henne att hon skulle tänka på om hon ville vara förskollärare. Så hon bestämde sig för att bli det. Så fick hon 2,5 års tjänstledigt men med vissa krav.
Vad är det med att jobba med barn?
– Det är glädjen att jobba med barn och se deras utveckling och se hur de lär sig och att hjälpa till. Det är ett ganska fritt jobb och man kan röra på sig väldigt mycket.
Hon pratar mycket om glädjen i att se hur man hjälper barnen. Hon älskar sitt jobb.

Av: William Ludorowski