Studiebesök på Buhres på Kivik

Igår gjorde några av oss på Restaurang en utflykt till Buhres på Kivik. Temat för dagen var från hav till bord, där vi fick lära oss mer om vad som händer bakom kulisserna på restaurangen från det att fisken anländer till Kivik till att den serveras till kunderna.

Eleverna fick träffa rökmästaren Jörgen Nordahl, som gick igenom allt från hur du handskas med kniven, hur fiskeindustrin utvecklats och ser ut samt hur du arbetar ekonomiskt i köket.
– Vi kan verkligen ge ungdomarna kunskap om både matlagning och råvaror då flera av oss har arbetat som kockar i många år. Idag höll jag en filéskola för eleverna där de fick stycka hela fiskar (lax, uer, torsk och rödtunga). Syftet med detta var att lära dem att stycka men också för att lära dem lite om hur man ska tänka rent ekonomiskt kring att köpa in hela eller filéade fiskar och hur man tar tillvara på hela fisken, säger Jörgen Nordahl.

Buhres platschef Henrik Nilsson säger så här om att ta emot restaurangelever och erbjuda en inblick i verksamheten.
– Att inleda ett samarbete med restaurang- och livsmedelsprogrammet i Simrishamn ser vi på Buhres som en naturlig väg att ta då restaurangbranschen lider stor brist på kockar och kallskänkor. Buhres kan erbjuda ungdomarna en möjlighet att komma in på en arbetsmarknad med gott om arbete och en möjlighet till att utvecklas ytterligare i sin yrkesroll.

Studiebesöket avslutades med att vi åt lunch tillsammans, och då självklart den fisk som eleverna själva arbetat med. Lex i åk 3 satte ihop en meny och skickade ut till köket som tillagade den.

Buhres på Kivik söker nu dessutom personal till sommaren. Är du intresserad så kan du höra av dig med CV och personligt brev till ansokan@buhres.se