”Otroligt viktigt som riksdagsledamot att besöka skolor”

I fredags fick våra treor på Beteende och Ekonomi besök av riksdagsledamoten Anna Wallentheim, socialdemokrat från Hässleholm. Hon berättade om sin egen politiska resa, hur det var att kombinera läraryrket med att vara fritidspolitiker och att sen plötsligt stå som nummer tre på riksdagslistan. Föreläsningen handlade även om demokratins utveckling i stort, med vad det politiska uppdraget innehåller professionellt men även vad det innebär på ett personligt plan.

– Jag har ju en bakgrund som lärare, så jag är otroligt glad att få chansen att komma ut till skolorna igen. Under pandemin har inte gymnasieklasserna haft möjlighet att komma till Stockholm så därför är det extra viktigt att vi politiker nu tar oss tid att besöka skolan. Idag har jag pratat med eleverna om demokratins utveckling, hur det är att vara riksdagsledamot men även hur det är att kombinera det politiska uppdraget med familjelivet, säger Anna Wallentheim.

Otroligt glad att få chansen att komma ut till skolorna igen.

Jens Bodin som har klassen i samhällskunskap:
– Vi vill gärna få in verkligheten i klassrummet och varför inte då en riksdagsledamot? Detta blev ett jättebra möte och Anna förklarade att politiken behöver alla, inte minst unga.

På vår instagram kan du se en kort video där Anna berättar om besöket.