Bokrelease på IMA: ”Ett resultat av en mödosam och utvecklande process”

I fredags skålades det i cider, åts popcorn, gavs blommor, hölls tal och lästes dikter i lägenheten på Kockska Gården. Det är där våra elever på IMA har merparten av sin undervisning, i ett eget litet klassrum med tillhörande kök och soffgrupp, egen ingång och innergård. Anledningen till festligheterna var att Emma Kjellberg, som går sista året på IMA, skrivit färdigt sin bok Vargblodsmänniskan – del 3.

Läraren Jenny, Noah som både skrev och läste en dikt till Emma, och författaren själv.

Bokskrivandet har varit ett arbete inom ramen för kursen svenska. Så här säger Emmas svensklärare Björn de Geus om hur vi jobbar med svenskan på IMA.
– Vi använder inga mystiska mirakelmetoder eller så, utan det är helt vanliga övningsuppgifter. Den största skillnaden mot i vanlig svenska är att det är mer individanpassat på IMA, var och en får öva mer på det som just den behöver öva på för stunden. Det kan vara att de går i olika kurser men också att de behöver träna på olika saker. Sen har vi även en del gemensamma lektioner med eleverna på IMA och de nationella programmen, och det kan vara om allt från grekisk mytologi till grammatik. En annan skillnad är att gruppen är betydligt mindre och det finns i stort sett alltid två lärare i rummet, en vanlig ämneslärare och en speciallärare. Nu har Emma skrivit en bok, sen har vi en annan elev som på ett dygn skrivit fyra hela sidor med haikudikter, så vi pratar om att det kanske kan bli en till bok före sommaren, med en ny festlig bokrelease.

Vi försöker att utveckla många färdigheter i samma uppgift.

En annan som följt både klassen och Emmas skrivande på nära hand är just vår speciallärare Dan Collin.
– Genom att dels erbjuda en bredd av uppgifter och dels låta eleverna utgå från sina intressen finner vi en väg som tar avstamp i elevernas nära utvecklingszon. Vi har möjlighet att låta eleverna jobba med sina engagerande projekt med lite mer generösa tidsramar och vi försöker utveckla många färdigheter i samma uppgift. Det gäller att vara både kreativ och flexibel. I Emmas fall resulterade detta i en bok och hon är först ut att dela med sig av ett färdigt verk. Att skriva en bok är inte ”bara” att skapa en historia utan det stora arbetet är med språket, med hur mottagarna kan ta emot texten, med disposition och med dramaturgisk kurva. Att stå med en tryckt och färdig bok är ett resultat av en mödosam och utvecklande process. Emma bör vara otroligt stolt över det!

Dan, speciallärare och moderator för dagen, och Emma under frågestunden om boken.

På vår instagram kan ni se en kort film och höra Emma själv berätta om boken. Som avslutning skickar författaren med oss en sista hälsning…
– Del 4 är redan på gång!

Emma med ett nytryckt exemplar av sitt verk.