Kuben 2022: ”Vi har fått en större gemenskap i klassen”

Det är tisdag eftermiddag när vi hälsar på hos ettorna på Beteende under deras sista lektion inför att Kuben ska vara färdig och invigas på fredag. Tempot i både klassrummet och i kuben är högt. Diskussionerna är högljudda. Tindra Stridh har skrivit upp tydliga direktiv på tavlan om vad som ska prioriteras under den kommande timmen. Budskapet kan sammanfattas med ”bli färdiga i gruppen och hjälp sen andra grupper att bli klara”. 

Kubprogrammet drivs av Raoul Wallenberg Academy och är ett projekt som blivit en tradition på Nova, som beteendevetarna på skolan jobbat med sedan flera år tillbaka. Men varje åk 1 som tar sig an projektet är förstås nybörjare och gör det för första gången. Trots det pressade tidsschemat lyckas vi få loss Tindra som tillsammans med Wille Holm och Amina Ekstrand offrar några värdefulla minuter för att berätta om årets projekt.

Det är inte alla som har råd med kultur

Hur vill ni beskriva Kubpogrammet?
Wille: Det är ett projekt där man ska uttrycka en mänsklig rättighet genom att dekorera kuben.

Och vad är ”kuben”?
Tindra: En container på baksidan av skolan!

Vilken mänsklig rättighet har ni jobbat med i år?
Amina: Vi jobbar med FN:s artikel 27 – Rätten till ett kulturliv.

Varför är det viktigt?
Wille: Det är viktigt för att alla ska känna sig involverade i samhället…

Tindra: Och för att folk ska kunna göra vad de vill på sin fritid. I Sverige är det kanske en självklarhet till en viss del, men även här finns det många som inte har råd med kultur. Men i till exempel Ryssland är det inte en självklarhet. Så det är olika var man bor.

Amina: Ja, och vi får också sätta oss in i de ekonomiska skillnaderna och könsskillnaderna, eller titta på till exempel i vilken ålder man utövar en idrott, och även om du har råd med din idrott. Eller om du är intresserad av teater eller konst, men det är inte alla som har tillgång till det.

Så vad har ni gjort i år? Vad kommer vi att få se på fredag på invigningen?
Amina: Vi har jobbat med detta i några veckor nu, inom ramen för kursen Ungdomskulturer.

Tindra: Ja, och det var faktiskt Amina som kom på idén att göra ett collage av bilder som vi sätter upp på en av väggarna i kuben. Men innan det behövde vi måla om den på insidan…

Amina: …och städa ut förra årets utställning!

Emma, Tindra, Cornelia, Inez, Amina och Wille.

Hur har ni valt ut bilderna?
Wille: Vi hade lite olika arbetsområden, där en grupp har bilder om hip-hop till exempel, en om idrott och en om censur.

Amina: Och sen har grupperna fått varsin ruta i collaget som de fyllt med sina bilder.

Om ni ursäktar en ledande fråga avslutningsvis… men varför har det här varit roligt?
Amina: Det har varit kul men också stressigt med en deadline. Och då skulle vi komma på en idé, utveckla den och sen försöka få klart det i praktiken också.

Wille: Ja alltså, jag gillar inte grupparbeten så mycket i vanliga fall, men detta har ändå varit ganska kul…

Tindra: Jag tycker det roligaste har varit att att vi fått en annan slags gemenskap i klassen. Den har alltid varit bra, men jag tror att ett sånt här projekt stärker den för här måste man verkligen jobba tillsammans.

Text: Emil Andell Hansén
Foto: Amina Ekstrand och Nicole Jeppsson

Bort med det gamla… Maya, Wille och Iván tar ner förra årets utställning och målar om.

Emma, Inez och Tindra klipper ut bilder till collaget.

Att inreda en kub är hårt jobb, just här mest för Tindra och Amina…

Wille hänger med millimeterprecision upp en av hundratals bilder som utgör årets utställning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *