Uppskattat samarbete på Vård med Gymnasiesärskolan

Det är ingen vanlig tisdag morgon när vi besöker metodsalen på Vård. Idag ska tvåorna vara lärare, gymnasiesärskolans vård-elever är elever och lärarna från de båda skolorna håller sig mest i bakgrunden. Tvåorna på Nova Vård har haft praktik inom LSS och parallellt med det läst specialpedagogik, så det här momentet med att de själva får planera och hålla i en lektion passar bra in i kursen.

Moa Richard drar några tydliga instruktioner inledningsvis. När det är skarpt läge med patienter ska miljön vara steril, händer ska spritas och skyddskläder ska vara på. I metodsalen finns vårdsängar och allt från dockor i helfigur till löstagbara kroppsdelar vi övar på. Lärare Randi får iklä sig en inte helt ovan roll och agera patient för dagen.

Moa och ”patienten” Randi.

Sabina Irengård går i ettan på gymnasiesärskolan med inriktning vård och har precis genomfört dagens moment med stor entusiasm när vi får en pratstund med henne.

Så berätta, vad har ni gjort idag?
– Vi har tagit blodprov på en docka, för att lära sig hur man gör det inom vården.

Hur är det att ha elever som lärare?
– Vi lär oss av varandra. Eleverna får visa upp sina kunskaper och dela med sig till oss.

Och vem ska hålla lektionen nästa vecka?
– Då är det vi! Jag ska hålla i en presentation om ADHD, för att få fler att lära sig att vi är olika och att vi tänker lite annorlunda. Det är viktigt för att folk ska förstå oss bättre, för om någon ska jobba på LSS eller äldreboende är det bra om de träffar någon som oss så de får lärdomar och inte gör fel, utan hittar rätt metod och hjälp.

Hur ska det bli att vara lärare för en dag? Har du varit det förut?
– Hmm nej, men det ska bli intressant! Jag har skrivit nästan en hel roman som presentation. Sen skulle jag skriva om medicinering och att vi intar olika mediciner, att de hjälper på olika sätt. Till exempel att det stoppar hungerkänslan, för när du har ADHD har du kanske ingen mättnadskänsla om du inte tar medicin.

Tycker du om att skriva?
– Ja, mycket! Och jag älskar engelska också.

Vad har ni mer gjort under våren?
– Vi har varit blinda också, och gett varandra frukost. Alltså att vi övat på hur man matar en blind person som inte kan äta själv. Och vi har testat blodtryck, tagit puls, och gjort HLR.

Moa och Sabina tar blodprov.

Mette Olsson är en av tvåorna på Vård som hållit i lektionen idag. Så här säger hon om dagen.

– Vi började med att förklara vad vi skulle göra idag, att vi skulle ta venprover och kapillärprov. Och sen visade vi först hur man gör, och sen fick särskolans elever prova själva. Venprov är blodprovet alltså.

Hur är det att växla om och vara lärare helt plötsligt?
– Det är väldigt svårt faktiskt! Vi måste verkligen tänka igenom allt vi gjort under utbildningen för att komma ihåg, och sen blir det ibland lite svårt att förklara allt men då är det tur att Randi (lärare på VO) är med också.

Men idag har ni ju hållit i det helt själva?
– Nej, men det är nog också för att nu har vi varit ute så mycket på praktik så man kommer ihåg mycket därifrån också. Speciellt på sjukhuset var det mycket kapillärprover, som man tar prov i fingret. Det var nästan alla patienter som skulle ha det, så då blev det mycket.

Har ni tränat något på det pedagogiska också, med att lära andra?
– Nej, inte så mycket.

Men ni är ändå så duktiga på det…
– Haha, tycker du!? Nej men det blir ju mycket att man får visa och så här, speciellt med de eleverna som behöver se mer och inte bara att du berättar vad som ska göras. Att bara stå och berätta hur du ska linda ett ben funkar ju inte, du måste få se hur du ska göra.

Har det varit roligt?
– Ja, det tycker jag. Och det ska bli kul nästa vecka när de håller lektionen med oss!

Julia Ekblad och Ebba Ring kollar på när Mette lindar sin klasskompis Beas fot.

Text: Emil Andell Hansén