”Hoppas att jag kan komma tillbaka”

Det här läsåret har vi och framför allt BE21 haft det stora nöjet att ha utbytesstudenten Iván Letzen från Argentina hos oss. Det är genom ett samarbete med utbildningsorganisationen AFS som Iván kunde komma till Sverige och Nova gymnasium. När vi gör den här intervjun är det bara några dagar kvar på läsåret, och ett par veckor kvar i Sverige för Iván.

Iván tillsammans med kompisen Aline, en påhälsande utbytesstudent från Schweiz.

Först och främst, vilket språk ska vi prata?
Det går bra med svenska, hoppas jag.

Om vi börjar från början, vad var det som gjorde att du först ansökte till utbytesprogrammet?
Min pappa var utbytesstudent i Frankrike 1986, när han var i min ålder. Och 2019 var min syster utbytesstudent i Ryssland ett år. Det var såklart annorlunda för min pappa, för när han åkte fanns ju ingen mobil. Han pratade med sin mamma via brev.

Vad fick du för tips av dem innan du åkte?
Det är stor skillnad mellan Ryssland och Sverige skulle jag säga, men tipset jag fick av min syster var ändå att vara öppen och göra nya saker, träffa nya människor och inte vara rädd.

Hur kom det sig att det blev Sverige?
Det är en fråga som är lite svår att svara på. Det finns vissa länder som du kan välja på. Jag hade redan bestämt att jag ville åka till Europa, att jag ville åka till ett kallt land och att jag ville lära mig ett nytt språk. Jag kunde redan spanska och engelska så jag valde mest mellan de skandinaviska länderna och Tyskland. Sen när det var dags att bestämma på riktigt så läste jag på om länderna, och så bestämde jag mig för Sverige.

Jag googlade och sökte bilder på Simrishamn. Det såg väldigt fint ut så jag var jättetaggad.

Du kommer från Argentina… Berätta om din hemstad.
Ja, jag är född i Buenos Aires, huvudstaden med 14 miljoner invånare. Men jag växte upp i ett lite mer avskilt område där, så inte mitt i stan. Sen när jag var nio så flyttade jag till den staden som jag brukar säga att jag kommer från. Det är en liten stad som heter Villa la Angostura och som ligger nästan på gränsen till Chile. Det är jättefint, mycket berg, alla känner alla…

Hur var resan hit?
Den var väldigt lång. Min mamma körde mig i bil från min hemstad till Buenos Aires, det tog två dagar. Sen flög jag till Frankfurt, 16 timmar, sen från Frankfurt till Stockholm. Där träffade jag en AFS-volontär och bodde en natt i Stockholm. Nästa dag åkte jag till Lund där jag träffade min värdfamilj.

Vad visste du om Simrishamn och skolan innan du kom hit?
Det var först när jag visste vilken familj jag skulle bo hos som jag hörde talas om Simrishamn. Men i början trodde jag att jag skulle gå gymnasiet i Ystad, men sen hittade de en plats här på Nova. Då googlade jag och sökte på bilder på Simrishamn, det såg väldigt fint ut så jag var jättetaggad.

Hur gick det med språket?
I början kunde jag nästa ingenting. Bara ”tack, hej, hej då, ett, två, tre…”. Jag kunde en del engelska men jag hade inte tränat på det på länge, så det var svårt i början. Men många svenskar pratar bra engelska och sen nyår ungefär har jag pratat svenska med min värdfamilj och min flickvän.

Vad har varit roligast?
Att träffa andra utbytesstudenter har varit väldigt roligt. Det är nice att träffa svenska kompisar såklart, men de som också är utbytesstudenter förstår mer mitt liv och erfarenheter här. Det finns olika chapters inom Afs, där vi som är utbytesstudenter i Skåne träffades nästan varje helg i början. Alla var nya här och hade inte så många vänner så vi träffades ofta i Lund och gjorde saker på helgerna. Det var jättekul.

Vad har du mer gjort på fritiden?
Jag spelar mycket musik, och så började jag med badminton. I början var jag mest i skolan eller hemma, men sen ville jag göra nåt mer så då började jag på Kulturskolan med musik, och lite efter det även med badminton. Jag hade aldrig ens sett badminton innan och tyckte det var lite konstigt i början, men är en väldigt kul sport och jag hoppas att jag kan fortsätta med det.

Vad ska du göra nu i sommar?
Jag har inte så mycket planerat. Min flickvän som jag spenderar nästan all min tid med åker på semester, så jag ska nog mest vara med min värdfamilj och göra lite utflykter här i Skåne, kanske övernatta vid Ale Stenar till exempel.

Och om vi tittar lite längre fram i tiden, hur ser dina framtidsplaner ut då?
Idén som nu har blivit en plan är att jag ska flytta till farmors hus i Córdoba och plugga fysik, som jag tycker är ett jättekul och intressant ämne. Sen när jag har lite mer kunskaper och kan gå vidare ska jag söka upp ett scholarship i Europa. Så om fem och ett halvt år är jag tillbaka i Europa och i Sverige hoppas jag!

Text och foton: Emil Andell Hansén