Istanbul i bilder

Sista veckan i april var vi i Istanbul som en del av Erasmus-projektet CIRCE. Vi som åkte var Saga Nihlén, Hilda Paulsen, Nova Åberg, Miranda Ahlert och Eneko Soares, tillsammans med vår SYV Sara Westberg och lärare Ulla Dawood.

Dag 1

Resan började i Simrishamn på morgonen, lunch i Malmö, och sen direkt från Köpenhamn till Istanbul som tar ca tre timmar. Vi visste att det var en stor stad men inte så mycket mer på förhand.

Fruktansvärd trafik, det kändes som vi åkte två timmar utan att komma någonstans. Och de körde mot rött hela tiden, det var nästan så man slutade reagera på det…

Dag 2

När vi kom fram till skolan var det första vi gjorde att ha konktaktbingo, för att lära känna varandra bättre.

Vi bjöds på en lokal specialitet som kallas kufta. ”Det var gott, men inte så gott att jag ville ta en till…”, säger Hilda om den kulinariska erfarenheten.

Vi gick en rundvandring på skolan. En sak som. stack ut lite var att de hade ett bönerum en trappa upp. Det var en muslimsk pojkskola vi besökte, men det fanns kvinnliga lärare.

Alla länder presenterade något på temat historia från sitt hemland. Vi pratade om vikingar och om vår skola, att vi äter ute på restauranger och får gratis busskort, som de andra tyckte var väldigt konstigt.

Lunchen bestod av ris, kött och bröd. Bröd får du i princip till all mat…

Sen åkte vi till köpcentret Venezia, som var lite som Emporia fast ännu större! På onsdagen åt vi även middag på Venezia på kvällen. Döner kebab och pasta.

Saga, Miranda, Nova, Eneko och Hilda utanför köpcentret Venezia.

Några drog runt i stan, kollade in i en moské och hängde med de andra från Grekland och Turkiet.

Sen åkte vi till asiatiska sidan med några av de andra från Italien och Turkiet, efter en riktigt svettig bussresa. Det var trångt. Vi klättrade uppför ett berg där man kunde se hela Istanbul.

Sen åt vi pizza i solnedgången och åkte båt hem på kvällen.

Dag 3

Vi delade oss i två bussar, och besökte två katolska kyrkor och så passerade vi svenska ambassaden.

Sen åkte vi en guidad tur med båt. Där blev det också en slags dansföreställning med typiska danser från varje land. Det svenska bidraget blev ”Leende guldbruna ögon”, till vilket vi dansade bugg.

Dag 4

Vi åkte buss till ”Blå Moskén” (en gammal kyrka som är ombyggd till moské) och ”Hagia Sophia” med en guide som berättade om alla rutiner och regler inför besöket.

På eftermiddagen var vi på en stor bazar (en slags marknad) med kläder, tvålar, Turkish delights, kryddor, smycken, torkad frukt och misstänkt billiga märkeskläder.

Efter marknaden åkte vi till den asiatiska sidan av Istanbul med båt igen och gick på stan och kollade i affärer, köpte smycken och åt på kvällen. Det blev turkisk buffé till middag. Sen ett fikastopp med turkisk glass på vägen hem.

Dag 5

Samling på skolan på morgonen. Workshops med affärsidéer. ”Ring in-musik” när lektionen börjar. Sen på kvällen var det avslutningsmiddag på skolan med alla värdfamiljer, elever och lärare.

Buffé bestående av lokala specialiteter, som mammorna till elever på skolan hade fixat.

Dag 6