Läs arabiska 3 och 4 för extra merit

Efter önskemål från våra elever är vi glada att kunna erbjuda arabiska 3 och 4 i skolans egen regi. Det innebär att du kan få extra meritpoäng för arabiska som modernt språk, och öka dina chanser att komma in på den utbildning du vill gå efter gymnasiet.

Tidigare har arabiska 3 och 4 endast erbjudits som distanskurser med lärare utifrån, med sedan i våras är det vår egen lärare Mohamed Kubaitari som håller i kurserna. Vilket uppskattas mycket av våra elever med arabiska som modersmål, och som länge önskat att kunna läsa just steg 3 och 4 för att kunna tillgodoräkna sig de extra meritpoäng det tillför.

– Arabiska 3 och 4 är något som alla elever som läser arabiska har önskat. Men vi är den första generationen här på Nova som fått ha det, så det är vi glada för, säger Ahmad Alhasan.

– Ja, det är något vi längtat efter länge. Det kommer ge oss mycket nytta också med upp till 1,5 extra meritpoäng, fyller Mohammed Al-Khuttar i.

Ahmad och Raghda ser en film om Schweiz tillsammans med lärare Mohamed.

Vi erbjuder även arabiska som nybörjarspråk för dig som inte har det som modersmål men vill lära dig.
Läsåret 2021/22 erbjöd vi följande moderna språk: arabiska, bosniska, danska, dari, engelska, franska, persiska, serbiska, spanska, thailändska och tyska.

Meritvärde och extra meritpoäng

Ditt meritvärde är snittet av de kurser du läst, plus eventuella extra meritpoäng för moderna språk, engelska eller matematik.

A = 20 meritpoäng
B = 17,5 meritpoäng
C = 15 meritpoäng
D = 12,5 meritpoäng
E = 10 meritpoäng
F = 0 meritpoäng

Du kan som mest få 2,5 extra meritpoäng att lägga till ditt meritvärde. För arabiska 3 får du 0,5 extra meritpoäng och för arabiska 4 får du 1,0 extra meritpoäng.

Här kan du läsa mer om hur det funkar och räkna ut ditt eget meritvärde.

Läs också: Padel på skolan i höst!