Wonders Of Our World 3.0

Varje år får våra medieelever som läser digitalt skapande arbeta med ett större gestaltningsprojekt inom 3d. Utifrån ett givet tema för året så skall eleverna skapa en kortare filmsekvens som visar deras tolkning. Det skall vara en komplett värld med rörliga delar som är trovärdigt ljus och ljudsatt. Årets unika tema var ”Under the Sea”. Atlantis, Lemurien eller utomjording. Vad döljer sig i havets djup? Delmål för uppgiften är att det måste förekomma En karaktär, ett transportmedel och en boendeform. Här ser ni en av våra elevers tolkning av uppgiften. FloraLo presenterar sin version av Woow3.0

För att få lite uppfattning av uppgiftens bredd och elevernas kreativitet så vill vi också passa på att visa tidigare tolkningar från föregående år. Wonders Of Our World 2.0 (WooW2.0) var en mer dyster och dystopisk världsbild. Hur ser världen ut efter en stor katastrof? Behöver vi rent av kolonisera nya planeter för att överleva eller blir vi kvar på jorden efter exempelvis ett kärnvapenkrig.

Den ursprungliga tolkningen av WooW1.0 var såklart knutet till våra underverk som vi ser runt om i världen idag.  Taj Mahal är ett mausoleum i Agra i Indien som mogulhärskaren Shah Jahan lät uppföra över sin älsklingshustru Mumtaz Mahal. Ni har alla sett det förut men som del av UNESCOs världsarvslista och upptaget som ett av de nya sju underverken är det värt att uppleva igen genom en av våra elevers ögon.