Hålkameran -En historisk upplevelse

Från analogt till digitalt

I undervisningen i kurser som digitalt skapande vill vi ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse för övergångar mellan analoga och digitala skapandeprocesser. Vi tog därför under våra två programdagar ett historiskt steg tillbaka gällande fotografisk gestaltning.
Vi inledde med en kortare föreläsning och gjorde flera nedslag i fotografins historia. Allt ifrån
Camera obscura till de första framkallade bilderna. Vi noterade den stora skillnaden av eftertänksamhet när man väljer motiv förr och nu. Med en digital kamera är det bara att trycka igen och igen.

Hålkameran

Vi fortsatte därefter med att konstruera våra hålkameror av pappkartonger, tejp och svart matt färg. De måste vara helt ljustäta för att inte exponera den ljuskänsliga filmen för oönskat ljus. Storleken på bländare och fokal längder uppskattades och med hjälp av formler och tabeller kom vi fram till kamerornas unika hålstorlek på den sk. bländaren. 0.2 till 0.65 mm. Hålen gjorde vi med olika nålar vars tjocklek mättes med digitalt skjutmått. Efter lite ”gofika” på eftermiddagen diskuterades också lämpliga motiv.

Fotografering och framkallning

Den andra programdagen gick vi igenom alla rutiner kring mörkrumsarbetet både när det gällde laddning av kamerorna och det ljuskänsliga fotopappret men också hur framkallningen går till. Vi fick låna kemisalen och en angränsande toalett som för dagen utrustats med rött ljus.

På förmiddagen fick alla ta en första bild som referens men de flesta hade lyckats väl med sina beräkningar och fick ut en bra bild på första försöket. På eftermiddagen fick alla en andra chans och några experimenterade och justerade både med motiv och inställningar.

Då det var luciadagen bjöd skolan på lussebullar, pepparkakor och must. Vi avslutade dagen med att digitalisera bilderna och omvandla dem från negativ till positiv. Vi anordnade en miniutställning där alla kunde ta del av våra resultat. Vi vill tacka Kemi institutionen för att vi fick låna deras lokaler och utrustning dessa dagar.