Reportage från Peugeot i Hammenhög

Eleverna på yrkesprogrammen i årskurs 1 har fått i uppgift i kursen svenska att skriva ett reportage från sin praktikplats. Det här är ett sådant reportage, från Viktor Kowal Johnson på Marknad som gjort praktik på Peugeot i Hammenhög.

Praktikant gör succé på Peugeot i Hammenhög

Peugeot i Hammenhög har fått en nybliven praktikant vid namn Viktor som hjälper till med rubb och stubb. Personalen har även blivit positivt överraskad av hans goda arbete och även av hans lysande kundbemötande.

På Peugeot i Hammenhög där jobbar jag (Viktor). Jag håller på med allt möjligt såsom att tvätta bilar, lackering, prata med kunder och en massa mer. Jag gillar det eftersom det är en så stor variation i arbetet och att man får göra så många saker.

Tycker du det funkar bra att ha mig som praktikant?
-Jag tycker det funkar utmärkt bra att ha Viktor som praktikant här. Han jobbar snabbt och ef ektivt och har god inställning till arbete. Han ställer alltid upp på alla arbetsuppgifter vi ger honom. (Jonas Nilsson, Delägare till Sture Nilsson bil)

Bild på en Peugeot 508 och på Peugeot emblem.

Men nu i juletider så har vi lite andra roliga saker vi sysslar med såsom juldekoration. Vi har då tagit en gammal Peugeot 504 pick up som de sedan har satt en stor julklapp med en tomte på. Så allt ser väldigt juligt ut.

Bild på Peugeot 405 som har jul dekorerats. Där även Viktor har hjälp till en del.

Vad tycker du om Viktors medverkande i juldekorationer?
-Haha, jo, jag tycker det det har varit fantastisk roligt hur vi alla här på Peugeot har gemensamt kommit på en så bra ide. Han har även visat att han verkligen ger 100 till varje arbetsuppgift. (Jonas Nilsson, Delägare till Sture Nilsson bil)

Jag tror verkligen att jag kommer stor nytta av detta i framtiden eftersom man får prata med människor och man får lära sig mycket om både bilar och diverse andra saker.

Fakta: Sture Nilssons Bil AB startades 1937 av Sture Nilsson, Verksamheten var liten men bred, med bil- och traktorverkstad, bensinmack, körskola, bilförsäljning av bland annat Austin och Ifa. Inte förrän 1953 började de sälja Peugeot. Men först hette dom N.H Nilsson efter hans far.

2003 Byggdes deras nuvarande bilhall som fick ett mycket bra läge utefter vägen. Dom passade även på att bygga nytt personalutrymme, bygga ut lager, och verkstaden blev både renoverad och utbyggd med 2 platser där dom även får in höga transport- och husbilar. Peugeots mest sålda bil är Peugeot 2008.

Av: Viktor Kowal Johnson