”Det finns så många olika typer av barnböcker”

Just nu arbetar tvåorna på Barn och fritid med ett projekt kring hur vi kan främja barn och ungas läsande. De fördjupade sig i hur de kan planera, leda och utvärdera olika former av läsprojekt. Sen ska eleverna arbeta vidare med detta på de skolor och förskolor där de har sin praktik.

Igår var vi på Simrishamns bibliotek och som inspiration började vi med att träffa Johanna Ekström. Hon är bibliotekarie med inriktning på just barn och unga. Johanna berättade hur biblioteket arbetar för att främja och stötta läsning bland barn och unga, vad man kan tänka på när man jobbar med högläsning och bokprat med barn i olika åldrar. Vi gick runt på biblioteket och i magasinet och tittade på de olika avdelningarna och pratade om vilket material och vilken hjälp som finns att få.

Det var också intressant att få veta mer om de olika miljöerna på biblioteket…

Så här säger Ellen i BF20 om studiebesöket och sina intryck:

Det var intressant att se att det finns så många olika typer av barnböcker, lätta och mer avancerade böcker, böcker utan text där barnen själva kan berätta handlingen utifrån bilderna, böcker på andra språk och böcker man kan lyssna på. Det var också intressant att få veta mer om de olika miljöerna på biblioteket och hur de skapat mer mysiga och sagolika miljöer, med känslan av vattendroppar och vattenfall i rummet för de yngre barnen och ett skogstema för de äldre barnen.

Charlotta som är lärare på Barn och fritid:

Läsningen är oerhört viktig både för att barn ska klara sina olika ämnen i skolan och för att de på sikt ska kunna vara aktiva medborgare i ett demokratiskt samhälle.  Genom läsningen ökar barnens inlevelseförmåga och empati och de får nya erfarenheter och kunskaper.  Dessutom kan läsningen i sig vara väldigt lustfylld. Vi kommer att jobba med både skönlitteratur och fakta för barn och unga och prata om hur man kan hitta böcker som inspirerar och engagerar. Vi vill att våra blivande pedagoger ska kunna vara läsande förebilder och hjälpa barn att utveckla läsförmågan, läsförståelsen och läslusten.