Praktikresan till Dublin

I maj åkte våra lärlingar i åk 2 på praktikresa till Dublin. I två veckor bodde de hos sina irländska värdfamiljer, jobbade på sina praktikplatser och gjorde massor av roliga utflykter. Här är några bilder från resan.

Vi åkte från Simrishamn tidigt på morgonen, åt frukost på Kastrup, och sen flög vi från Köpenhamn strax innan lunch.

Nyss ankomna till Dublin!

Först hade vi introduktionsdag hos vår samarbetsskola ADC College, o m Dublin och hur det funkar på praktikplatserna. Men även lite om sevärdheter och praktiska tips. Sen åkte vi in till stan och käkade middag på ett italienskt sandwichställe med mackor och pizza.

Dublin är en underbar stad. Och alla är hur trevliga som helst. Det är en väldigt familjär stämning. Om man råkade gå in i någon var det nästan som att de bad om ursäkt. Nästan alla vi träffade var trevliga och hjälpsamma.

En kort paus utanför Christ Church Cathedral.

Våra praktikplatser bestod av till exempel eventföretag, restaurang, kiropraktor, butik, tryckeri och café i och omkring Dublin.

Vi besökte en av Dublins kändaste sevärdheter Trinity College, som är ett riktigt häftigt bibliotek.

På söndagen första helgen var vi i Howth och vandrade. Det ligger bara en halvtimme från centrala Dublin. Det var blåsigt så in i bänken, men väldigt fint. Det tog cirka fem timmar att gå den långa rundan.

Några av oss åkte till Dublin Zoo…

Vill du se fler bilder från resor vi gjort på skolan? Klicka här för att se bilder från resan till Istanbul.